«Якби …хтось (Бетовен, Бах, Моцарт) … вів щоденник»… Є така серія так званих кишенькових посібників із історії музичної літератури. Переглядаючи її в студентські роки, іноді дозволяла подібній думці закрастися: «а що, якби я вела щоденник?». Не претендую на якесь, навіть, тисячне місце у списку посібників-збірників, листів, документів, пов’язаних із моєю особою, але все ж: які саме події музичного життя стали б історією у майбутньому? Час вирішить все… Наразі, приємна нагода наповнити власний щоденник безпосередніми рефлексіями від події – V Міжнародні майстер-класи нової музики Course. Цей проект є потужним творчим експериментом, існує в Україні від 2012 року, але у Львові – вперше.

Упродовж шести днів (не враховуючи «вступ» – концерт імпровізаційної електронної музики від Юрія Булки та двох львівських композиторів Назара Скрипника й Миколи Хшановського) усі зацікавлені новою музикою підпорядковують свої плани саме цій події. Чому варто коригувати власний розклад і у чому унікальність Course [2016]?

12776841_1155399551144436_1381563406_o

По-перше, думаю, не частою є нагода абсолютно безкоштовно, не виїжджаючи поза межі рідного Львова, спілкуватися із відомими європейськими композиторами. Якщо Ви не є учасником проекту Course, Вас не цікавлять напрямки музики, в яких компонують ці люди, і Ви не маєте наміру самі експериментувати, думаю, варто просто послухати, аби орієнтуватися у тенденціях сучасної музики; відкрити для себе нові варіанти того «що ще можна зробити». Цьогоріч організаторами запрошено ученицю П’єра Шеффера Ельжбєту Сікору (Польща-Франція), учня Гельмута Лахенмана Йорґа Біркенкьоттера (Німеччина), а також – композитора та органіста, учня Беата Фуррера Клауса Ланґа (Австрія).

По-друге, Course – це можливість познайомитись не лише з творчістю молодих українських композиторів. Цього разу учасниками є композитори зі Львова, Одеси та Риму. Отож, відкриваємо для себе творчість композиторів-сучасників, які або вже мають сформований стиль або перебувають у пошуках творчого «я». Мабуть, більшість музикантів-професіоналів мають низку сформованих «кліше» (або і їх не мають) щодо сучасної музики. Course дозволяє зазирнути «за кадр» життя нової музики: пізнати думку автора щодо власної творчості, спробувати зрозуміти нові ідеї і, можливо, у співвідношенні іншого світобачення оновити власний стиль, особисті сприйняття.

По-третє, Міжнародні майстер-класи нової музики – одна із яскравих подій у творчому житті кожного з учасників. За умовами проекту буде обрано лише одного кращого. Кожен з учасників також витримає конкуренцію із самим собою і зможе оцінити власні сили. Оскільки, завдання досить непросте: за тиждень, під керівництвом трьох абсолютно різних педагогів треба написати/дописати твір для камерного ансамблю. Думаю, що кожен з них вже є переможцем. Адже, під час майстер-класів вони отримують досвід творчої співпраці із кращими педагогами та виконавцями: прем’єри створених композицій прозвучать у версії інструментального ансамблю Ensemble Nostri Temporis, а також – одразу два прем’єрні виконання: у Львові (19 березня) та у Києві (21 березня).

У перший день V Course всі учасники пройшли «бойове хрещення». Композитори, як правило не люблять говорити про свою творчість, а тут учням Course довелося створити власну презентацію. Катеріна ді Чекка (Рим), Ганна Копійка та Анна Стоянова (Одеса), Назар Скрипник, Микола Хшановський та Богдана Чепелюк (Львів) – цікаві і самодостатні особистості. Хтось вже знайшов «свою» стилістику для втілення задумів, а хтось тільки «приміряє» існуючі моделі на себе. Після презентації складається певне враження «хто є хто», вчора і сьогодні тривають практичні заняття із викладачами, але з нетерпінням очікую на результат цього творчого експерименту.

Кілька слів про лекції викладачів… Це більше, ніж просто лекції! Адже, кожен із запрошених композиторів поділився частинкою власних поглядів на творчість, дозволив пізнати стиль мислення, бодай побіжно ознайомив нас із власними творами. Звичайно, сучасні засоби інформації дозволяють нам самотужки зазирнути у творчу майстерню багатьох сучасних композиторів. Проте, набагато цінніше, почути безпосередньо думки автора. Ці лекції – несподіванки! В якому сенсі? Навіть, знаючи тему зустрічі, не відомо чого насправді очікувати. Ельжбєта Сікора поділилася із присутніми на лекції своїм досвідом творчих експериментів у галузі електронної музики. Лекція-дискусія під назвою «Твори для інструментів та електроніки і моя теорія й практика прихованої свободи часу в наперед записаній електронній доріжці» продемонструвала спосіб досягнення консенсусу між музикою для акустичного інструменту та електронним матеріалом. Натомість, Йорґ Біркенкьоттер розказав «Чому Трістан?» і довів свої думки в науковому стилі, коментуючи деякі свої твори. А сьогодні ввечері Клаус Ланґ розкаже про власне відчуття часу в музиці!

 


Тетяна Фішер. Львів. 16 березня.
Спеціально для Часопису |А:| Collegium Musicum