fbpx

Ґеорг Фрідріх Гендель. Ораторія “Месія”

До концерту капели "Трембіта" у Львівському органному залі
Квитки - 22/12Квитки - 23/12

Ґеорґ Фрідріх Гендель (1685 – 1757) займає в історії музичної культури особливе місце, бо на його композиторську спадщину претендують одразу два народи – німці та британці. Могли б, зрештою, доєднатися й італійці – адже вагомою часткою творчості Генделя є його італійські опери, кантати та ораторії. Саме стилістика масштабних вокальних полотен італійського барокового зразка лягла в основу найвідомішого із творінь Генделя – ораторії «Месія». Звернення композитора до стилю «галант» в оркестровій музиці (6 concerti grossi, Op.3 ) і ефектне публічне виконання на відкритому просторі перших в історії зразків «поп-музики» («Музика на воді» і «Музика королівських феєрверків») – це теж похідні результати від перебування Генделя в італійському музичному середовищі.

Гендель (в центрі) і король Ґеорґ на Темзі

Галлє в Саксонії-Ангальт – це місто народження і юності, де Гендель здобув музичну освіту у видатного органіста Фрідріха Цахау (Zachow). Але не лише орган був предметом вивчення. Скрипка, клавесин, гобой, генерал бас, гармонія і композиція – методика Цахау полягала на практичному знайомстві з музикою і оволодінні різними стилями. У тогочасний центр музичної культури Гамбурґ 18-літній Гендель переїхав як музикант у всеозброєнні.
Тут – унікальна постать в історії музики! – композитор, співак, музикознавець, лексикограф, менеджер, діяч і дипломат Йоганн Маттезон (1681 – 1764) допоміг Генделю увійти в музичне середовище. Через 10 років за протекцією Маттезона Гендель стане придворним композитором англійської королеви Анни. Однак, між цими двома вагомими подіями в житті композитора була активна творча праця в жанрах опери та ораторії. Перші свої опери він з успіхом поставив у Гамбурзі. Але криза місцевої опери змусила його шукати нові шляхи для втілення творчих задумів. І він їде до Італії.

На композитора чекали Флоренція, Венеція, Неаполь, Рим, де відбулося знайомство Генделя з композиторською елітою – Арканджело Кореллі, Алєссандро та Доменіко Скарлатті. Італійські постановки опер та ораторій Генделя, виконання кантат створили йому реноме запотребованого й успішного композитора. Таким його й представив Маттезон королеві Анні. Лондонська постановка опери «Тезей» лише укріпила Генделя в цьому статусі. Він створив для королеви Анни в італійському стилі ще дві ораторії та дві опери, за що отримав довічну пенсію в 200 фунтів стерлінгів.
Після смерті королеви Анни у 1714 році англійським королем став німецький курфюрст Ґеорґ. Але ставлення до композитора з боку Британської корони залишилося більш ніж прихильним. У творчості відбулася лише певна корекція у бік оркестрової музики. Для двору короля Ґеорґа Гендель писав оркестрові твори в галантному стилі. Зокрема – «Музику на воді», що була призначена для виконання в час святкових подій. А вже починаючи з 1740-х років основне місце в творчості композитора зайняли ораторії.

Найвідоміша – «Месія». Це новий музичний жанр: «Англійська ораторія», яка відрізняється від італійської більш піднесеною мелодикою і монументальним аранжуванням. Її лібрето було складено Чарльзом Дженненсом на біблійні тексти в англійському перекладі, відомому як Біблія короля Якова.

Завдяки особливій увазі Генделя до англомовного протестантського перекладу Біблії, через підкреслену єдність між змістом слів і їх музичним інтонуванням – ораторія «Messiah» здобула цілком нову художню вартість у порівнянні з традиційним типом ораторії в італійському стилі.

Яскравою ілюстрацією може слугувати один із прикладів звукової графіки, коли мелодична лінія своїми контурами дослівно відтворює опис руху в тексті. Такою є Арія тенора №3 «Every valley shall be exalted» (Кожна долина буде піднесена).

Арія Every valley shall be exalted з ораторії “Месія”

В юдаїзмі та християнстві Месія («Помазаник») – це Спаситель, котрого Господь послав на землю. За задумом композитора, твір мав бути оперою в 3-х діях, і кожна мала складатися з кількох сцен. Але в результаті для виконання на Великдень Гендель уклав ораторію у трьох частинах, яка має 53 номери. До чисельних виконань «Месії» під своєю орудою автор вносив у структуру постійні зміни, що стало підставою для вільнішого трактування цього одного із найпопулярніших християнських творів. Ораторія Генделя представляє життя і значимість постаті Ісуса Христа. Більша частина лібрето взята зі Старого Завіту.

Основу першої частини «Месії» (№№ 1 – 21) складає Книга пророка Ісаї, але тут є й цитати з Євангелій від Луки, Матвія та Іоанна. Від №1 до №18 розгортається Різдвяна історія. Тому вже після смерті Генделя стало традицією: першу частину виконувати в період Адвенту і на Різдво, а другу і третю – на Великдень. До номерів першої частини долучають лише останній №44 хор «Hallelujah» з другої частини – «Алилуя, бо запанував Господь, наш Бог Вседержитель». Номери від 19-го до 22-го – розглядаються як перехідні, а всі решта з другої та третьої частин – як Великодні.

Ораторія “Месія”. Ч. 2, No. 44 . Хор “Алилуя”

Окремо можна виділити Арію сопрано №45 зі словами із Книги Іова «I know that my Redeemer liveth» (Та я знаю, що мій Викупитель живий) із продовженням зі Книги Нового Заповіту (1-е Послання Апостола Павла до Коринтян) «For now is Christ risen from the dead, the first-fruits of them that sleep» (Та нині Христос воскрес із мертвих, первісток серед покійних). Цю Арію сопрано часто виконують у час Заупокійної служби та в день Вознесіння Господнього. Цікаво, що лише тексти найбільш відомих номерів із ораторії «Месія» (які найчастіше окремо виконуються) були взяті з Книги Откровення Іоанна Богослова – єдиної книги пророцтв у Новому Заповіті. Це №44 «Hallelujah» і Фінальний хор №53 «Worthy is the Lamb that was slain» (Достойний Агнець, що заколений).

Ораторія "Месія". Капела "Трембіта"

Про подію

І все ж. Цей поділ ораторії Ґеорґа Фрідріха Генделя «Месія» на Різдво і Великдень є досить умовний, бо чудова музика і вічна християнська тема є постійно в полі зацікавлення широкого загалу публіки.

Тому геніальна ораторія «Месія» звучить без огляду на релігійний ритуал, обставини і пору року.

А британці вважають Генделя поруч із Генрі Перселлом гордістю своєї нації.

Facebook

comments