fbpx

Як керувати оркестром через смартфон

або

Великий музичний експеримент в Органному

Концерт, де треба дивитися в екран свого смартфона, де можна давати команди виконавцям та творити музику разом з іншими слухачами.

Новий формат концерту

У неділю, 21 вересня, о 19:00 Львівський органний зал стане місцем великого музичного експерименту. Скрипаль та композитор Олександр Пільчен запрошує всіх, хто цікавиться сучасною музикою, на перформанс, зовсім не схожий на традиційний концерт.

“Мені було цікаво пограти з ситуацією концерту, з ролями композитора, виконавця і слухача ‒ каже автор ідеї Олександр Пільчен. ‒ Зазвичай, у концертному залі ми маємо поводитися тихо, не можемо впливати на те, що відбувається на сцені, маємо слухати “геніальну” музику “геніального” композитора у виконанні “геніальних” музикантів. Своє ставлення до музики ми можемо висловити лише після концерту. Мені хотілося відійти від цього формату”.

Композитор назвав перформанс “Концерт для ансамблю, публіки і Телеграм-бота або Будь ласка, не вимикайте Ваші мобільні телефони”. Без смартфона зі встановленим Телеграмом вам і справді не вдасться бути учасником цього дійства, пояснюють організатори. Адже саме завдяки цій програмі слухачі зможуть посилати команди виконавцям і творити власну музику.

Що відбуватиметься

Магія творитиметься так: всі відвідувачі та оркестранти матимуть перед собою смартфони чи планшети. На них потрібно буде запустити Телеграм-бот, розроблений спеціально для цього перформансу. На екрані відобразиться список нікнеймів виконавців та список музичних фрагментів, написаних Олександром. “Є блок експериментальних звуків, є блок звуків, зовсім не пов’язаних з музичними інструментами, а ще ‒ блок зі стандартною музикою, яка має сподобатися пересічному слухачеві”, ‒ пояснює композитор.

Кожен музичний фрагмент буде зашифровано за певним емоджі (смайликом). Кожен виконавець матиме свій набір емоджі. Слухач може прослухати всі фрагменти і почати експериментувати з ними. Якщо якась музика не подобається, можна просто не вибирати цей смайл.

Щоб подати команду виконавцеві, потрібно лише натиснути відповідну кнопку в програмі. Виконавець отримує повідомлення: “Хей, хтось хоче, щоб ти зіграв “божу корівку”. І коли він виконує цей запит, слухач бачить на своєму смартфоні: “Хей, оцей хлопець грає “божу корівку”.

“Мені здається, це буде весело, ‒ каже автор. ‒ Я не хотів робити якийсь маніфест, створювати щось дуже серйозне, а підійти до справи іронічно. Якщо людина не любить іронії в класичній музиці, їй краще не приходити”.

Фідбек та свобода вибору

Слухач може залишати відгуки в режимі реального часу, навіть прокоментувати гру певного оркестранта.

Музиканти сидітимуть не тільки на сцені, але й у залі. Відвідувачі зможуть безперешкодно пересуватися по залу. Виконавці, на перший погляд, не мають ніякого вибору, але певна творча свобода є і в них. Це вони “називали” кожен музичний фрагмент, даючи йому певну емоджі. Наприклад, так: “Цей звук нагадує мені скрип дверей, тож нехай називатиметься “двері”.

 

Метатекст та спільнотворення

Черговість виконання автоматично визначає Телеграм-бот за часом, коли йому надійшов запит. Організатори планують, що перші 15 хвилин перформансу будуть своєрідною “пробою пера” та тренуванням для всіх. Потім оркестр виконає “Інтермеццо”, твір Олександра Пільчена, написаний у “співавторстві” з львів’янами. “Перед концертом ми ходили по вулиці з камерою, плеєром та навушниками, давали людям слухати фрагмент з мого твору та просили їх висловити свої думки з приводу музики. Комусь подобалося, комусь ні, хтось давав поради. Я багато з них використав, щоб створити нову версію цього твору. Ми знову повторили експеримент, давали слухати новий фрагмент перехожим. Так ми плануємо зробити 5 чи 6 разів, а кінцеву редакцію почують відвідувачі концерту. А також побачать відео, створене на основі нашого спілкування з тими, хто чув цю музику до них. Так ми створюємо своєрідний метатекст”, ‒ каже композитор.

 

Після “Інтермеццо” гра у Телеграм-бот продовжиться. Тепер усі зможуть створити спільну композицію, даючи команди оркестру. Уважний слухач зможе міксувати фрагменти, зможе бачити на екрані, що роблять абсолютно всi музиканти, що прозвучить наступним і надсилати відповідно до цього нові запити.

“У форматі такої гри можна розуміти набагато більше один про одного: і композитору про своїх слухачів, і слухачам про сучасну музику”, ‒ вважає Пільчен.

Facebook

comments