fbpx

Ukrainian Festival Orchestra

нова музична історія АБО як створити оркестр?
http://uforchestra.comUFO - Facebook

Добрий Google повідомить нам, ніби UFO – це щось про прибульців з інших планет чи про електроприлади, які гріють взимку. Обидва ці визначення нам стануться у пригоді, однак у свій особливий спосіб, адже йдеться про Ukrainian Festival Orchestra. І щось цілком тутешнє й тепле, і дещо космічно-позаземне – все це має найбезпосередніший стосунок до царини нашого героя – музики. Проте почати варто з головного: з народження UFO і того, звідки ж він «прилетів».

Тож, як створити оркестр? Ще сто років тому згуртувати велику кількість музик в єдиний ансамбль було вкрай марудною справою. Оркестр – це дорого і складно, він потребував пристойних майданчиків, великого жвавого міста і щедрої публіки. Колись на це годі було сподіватись, тож «велика» музика була досяжною лише для дуже заможних людей, які спромоглися б утримувати численний гурт виконавців.

За діда-прадіда музики мали вдало прилаштовуватись на утримання. Однак що ж було вдіяти з новими освіченими й вибагливими музикантами при кінці ХІХ століття, що їх виховували консерваторії? А що робити із музикою? Хтось навіть подумає, ніби з твору Ваґнера конче треба викинути всі павзи, а відтак додати нот у такий спосіб, аби оркестранти грали однаково багато і… економічно доцільно.

В наш час виявляється, що можливо все і не завжди варто підкорятись усім обставинам. Саме так 2014 року у Львові було створено камерний оркестр Collegium Musicum. Він поставав не миттєво, адже його появі передувала мистецька спільнота, де згодом було започатковано співдружність виконавців. Новому оркестру ішлося про безкоштовні концерти у часом дуже несподіваних місцях: галереях, кав’ярнях, бібліотеках…

Ідея була амбітною, а її натхненниками були дві людини: дириґент Іван Остапович і поет, знавець мов і літератури Тарас Демко. Тоді вони ще навчались, однак їм раптом сяйнула думка, що грати класичну музику можна без грошей і розкішних академічних залів. Класика може бути близькою, невимушено приязною і молодою.

Хто сказав, що сьогодні в Україні не можна створити потужну творчу спільноту навколо класичної музики? Камерний оркестр Collegium Musicum не лише брав участь у суто львівських імпрезах. Він зростав, навчався нового, ба навіть рекордувався на дисках європейських компаній звукозапису.

A.Schnittke - Trio sonata

Collegium Musicum Chamber Orchestra onductor Lev Markiz

В супроводі львівського оркестру грав вибуховий піаніст Андрій Гаврилов, який одного разу відмовився від виступу у Москві через… низький рівень ансамблю «Русская филармония». З нашим героєм працював колишній мешканець Радянського союзу, творчо безкомпромісний і вимогливий Лев Маркіз, який вперше за багато років завітав до Львова. Бельгійський знавець старовинної музики Сігізвальд Кьойкен відтворював з оркестром Collegium Musicum Симфонію №8 Бетовена, яка багатьох здивувала в цьому виконанні.

А вже 2018 року, після Бах Маратону, Гіндеміт Фесту і Людкевич Фесту, до яких нашого героя було неабияк залучено, камерний ансамбль Collegium Musicum вже достатньо зріс, аби оновитись і перетворитись на великий Український фестивальний оркестр (Ukrainian Festival Orchestra) чи UFO. Особливо наголошувалось, що він є фестивальним, тобто звиклим до експериментів і прихильним не лише до академічного канону, але також до творів, з якими львівська і українська публіка знайомиться щойно зараз.

J.S.Bach - Air. Ukrainian Festival Orchestra. Ostapovych

Ukrainian Festival Orchestra
Ivan Ostapovych – conductor

З таким молодим, але дуже моторним і талановитим UFO вже грали чимало українських, американських і європейських музикантів, яких годі належним чином перелічити у кількох рядках: це інтелектуальний і прискіпливий піаніст Вадим Холоденко, і легендарна американська скрипалька Мідорі, і неабияк пов’язаний з Україною маестро Теодор Кухар, і сонцесяйний англійський челіст Джейкоб Шоу, і масштабний Національний академічний хор Верьовки…

В січні 2018 року скрипаль зі Сполучених Штатів Ноах Бендікс-Балґлі, який наразі є першим концертмейстером Берлінської філармонії, грав з UFO. Скрипаль з Чехії Йозеф Шпачек, концертмейстер Чеського філармонічного оркестру, виконував з львівським ансамблем Баха і Вівальді у серпні 2018 року.

Несподіваною, а для декого навіть приголомшливою є звичка UFO справді наближати класику до слухачок і слухачів – його записи наживо можна слухати на YouTube-каналі, не кажучи вже про радіотрансляції деяких виступів. Водночас шанувальники звукозапису мають змогу знайти ретельну й опрацьовану музику на дисках, де звучить Ukrainian Festival Orchestra.

J.S.Bach - Piano concerto d minor. Kholodenko

Vadym Kholodenko – piano
Ukrainian Festival Orchestra
Ivan Ostapovych – conductor

Особливим для Львова був запис з італійською фірмою Flipper Music. Українська піаністка Ольга Здоренко та оркестр, який нині став UFO, виконали твори львівського Моцарта. Франц Ксавер Моцарт був сином музичного ґенія, писав музику, викладав її й мешкав у Львові в першій половині ХІХ століття.

Американський композитор Річард Моріарті рекордував з UFO свої твори. Саме його музика лунала, коли у квітні 2018 року Львівський органний зал запрошував на концерт «Вона. Віра. Війна». Це була українська прем’єра меси Adsum! пана Моріарті та його роботи, яку присвячено Громадянській війні в США. Своєю музикою композитор спонукає замислитись щодо ідей ґендерної рівності. У месі Adsum! відтворено посвяту у сан жінки, темою другого твору є жіночий вимір війни.

А влітку 2018 року до Львова завітав критик, письменник і журналіст Мартін Андерсон, який також є засновником британського музичного видавництва Toccata Classics. До сьогодні там вийшло понад 200 дисків класичної музики. Серед них чимало записів творів композиторів з Центрально-Східної Європи, зокрема, з України. Проте у Львові мета Мартіна Андерсона була особливою: ішлося про «Пісні для Юдіт».

Пані Юдіт була дружиною пана Мартіна. Вона померла через онкологічну хворобу, однак ще напередодні її смерті виникла ідея «Пісень для Юдіт» – концерту з музикою про надію на зцілення, про боротьбу і про життя. На пропозицію написати твори для цього задуму відгукнулось багато композиторів, тож матеріалу вистачило на два диски. У Львові, з UFO, записали другий.

Наразі UFO працює переважно у Львівському органному залі – цю сторінку також можна пильнувати у соцмережах. Однак оркестр не втрачає нагоди заграти поза своїм «домом». Таким було симфонічне дійство до 75-ої річниці ліквідації львівського гетто і Янівського концтабору. Дві частини з Трагічної симфонії Ґустава Малєра лунали зі змонтованої просто неба сцени на тому терені, де колись на передмісті Міста Лева була нацистська катівня.

Так з досягненнями й труднощами народився і повільно, однак впевнено зростав наш герой – Ukrainian Festival Orchestra. У пошуках теплого, земного і водночас всеосяжного, космічного він змінюється та змінює речі й людей. Пильнувати його подальші кроки варто і, зрештою, надзвичайно цікаво.

Автор: Олег Резанов

I

Слухати ще записи від Ukrainian Festival Orchestra...

Facebook

comments